Un informe de CCOO sobre l’evolució de les emissions de gasos d’efecte hivernacle presentat pel secretari de Medi ambient i Mobilitat de CCOO, Mariano Sanz, assenyala que després de l’augment experimentat en 2017 – un 4,46% respecte a l’any anterior, el creixement anual més alt des que va entrar en vigor el Protocol de Kyoto -, les emissions aconsegueixen un increment del 17,91% des de 1990. Amb les polítiques actuals, Espanya està molt lluny de complir amb la reducció de gasos d’efecte hivernacle a la qual ens obliga els compromisos internacionals.
L’informe elaborat per CCOO que analitza l’evolució de les emissions de gasos hivernacle ofereix un panorama molt preocupant: Espanya segueix sent un dels països industrialitzats on més han augmentat les emissions. “Caldria retrocedir a 2002 per trobar un nivell pitjor al registrat en 2017”, va denunciar la responsable de l’Àrea de Canvi Climàtic i Energia de ISTAS-CCOO, que va insistir que el nostre país es troba lluny dels objectius de reducció d’emissions.
Segons recull l’informe la causa de l’increment de les emissions de gasos d’efecte hivernacle l’any 2017 en gran part es deu a la utilització de carbó per a la generació elèctrica en un 21% i del gas natural en les centrals de cicle combinat en un 31,8%. El consum de petroli va créixer un 0,5% i el de gas natural un 9,8%, mentre que en el sector del transport per carretera les emissions van pujar en un 2,4% en 2017.
Per a CCOO, el Govern té una gran part de la responsabilitat en l’augment de les emissions a Espanya. La decisió de l’anterior govern del PP d’escanyar les energies renovables no ha fet sinó complicar la possibilitat de complir els objectius mediambientals que es tenien adquirits.
Segons el secretari de Medi ambient i Mobilitat de CCOO, Mariano Sanz, també és fonamental que es publiqui ja el pla integrat d’Energia i Clima al que obliga la normativa comunitària. Disminuir progressivament l’ús del carbó i l’energia nuclear; incrementar les energies renovables; fomentar mesures d’estalvi i eficiència energètica; eliminar les barreres de l’autoconsum; transformar la fiscalitat energètica, sota el principi que “qui contamina, paga”, i avançar en la mobilitat sostenible potenciant el transport públic i recolzant decididament l’electrificació del transport.
Què et semblen aquestes mesures plantejades?