La necessitat de polítiques d’habitatge social a Catalunya cada vegada és més necessària. Segons la Taula del Tercer Sector, el nombre d’immobles desocupats a Catalunya sumen ja 450.000, al mateix temps que les famílies que necessiten un habitatge assequible arriben a la xifra de 231.000. Aquestes xifres van ser exposades per anglès Guiteras, presidenta de l’entitat Taula del Tercer Sector, qui va fer constar el preocupant retard que tenim en matèria de polítiques d’habitatge. I és que només el 2% del parc total de pisos es destina a aquesta finalitat, mentre que la mitjana europea arriba al 13%.
De qui són els pisos buits?
Segons l’informe elaborat per Carme Trilla, cap del Servei de Mediació en l’Habitatge de Càritas Diocesana de Barcelona, i Tere Bermúdez, encarregada del programa Sense llar ni habitatge de la mateixa ONG, aproximadament 100.000 pisos buits estan en mans de les entitats bancàries (incloent els del Sareb, el banc dolent), altres 80.000 són immobles de nova construcció que el mercat no ha pogut absorbir i la gran majoria, uns 270.000, són propietat de particulars que no els donen ús.
Multes als pisos desocupats
Cáritas i la Taula del Tercer Sector demanen “solucions radicals” al problema de l’habitatge, però també fan propostes:
- Una d’elles és multar els pisos buits, cosa que ja han posat en marxa diversos ajuntaments. El de Barcelona, per exemple, va aprovar la mesura al gener però encara no ha imposat cap multa. Encara no ha desenvolupat el reglament per a imposar les sancions. Santa Coloma de Gramenet i Terrassa, amb normatives similars, sí que han posat multes de fins a 5.000 euros.
Així que, si ets propietari d’un pis a Terrassa i per la raó que sigui no vius a ell, l’Ajuntament d’aquesta localitat podria imposar una multa de fins a 5.000 euros si no ho soluciones abans. - D’altra banda, la Taula del Tercer Sector va demanar fer “una utilització decidida” d’aquests pisos buits i potenciar fórmules públic privades de gestió. Es tractaria que entitats sense ànim de lucre o especialitzades en habitatge social gestionin i que les diferents administracions regulin.